JĘZYK – UMYSŁ – CIAŁO
ZABURZENIA KOMUNIKACJI JĘZYKOWEJ O RÓŻNYM PODŁOŻU
Redakcja naukowa: Ewa Boksa, Agnieszka Rosińska-Mamej, Joanna Senderska
Kielce 2017
###
Opanowanie języka i rozwijanie kompetencji komunikacyjnej jest możliwe dzięki układowi percepcyjnych i realizacyjnych sprawności biologicznych, do których zalicza się: słuch fizyczny, muzyczny, fonematyczny, mobilny mózg, wydolną pamięć, właściwie funkcjonujący obwodowy układ nerwowy i działające bez zakłóceń układy narządów mowy. Komunikacja w ogólnym rozumieniu (z łac. communico, communicare – “uczynić wspólnym, połączyć”) to proces przekazywania informacji – na różnych płaszczyznach, w różnych miejscach i o różnym czasie – pomiędzy jednostkami bądź grupami. Komunikacja ma charakter twórczy, ponieważ nadawca może zmieniać zarówno treść komunikatu, jak i sposób, w jaki chce przekazać informację, odbiorca zaś może wykorzystać ją do własnych celów. (…)
dr Ewa Boksa
dr Agnieszka Rosińska-Mamej
dr hab. Joanna Senderska, prof. UJK
###
SPIS TREŚCI:
- Słowo wstępne
Część 1. Rozwój języka w ujęciu psycho- i socjolingwistycznym
- Małgorzata Rocławska-Daniluk – Logopedzi a zagadnienie dwujęzyczności dzieci
- Ewa Boksa, Mariola Kosiór – O rozwoju mowy dziecka
- Tomasz Majta – “Język” i psychika zwierząt
Część 2. Problemy komunikowania się osób ze spektrum autyzmu
- Ewa Bielecka-Nowakowska – Komunikacja osób z autyzmem – możliwości i ograniczenia
- Anna Zając – Kompetencja komunikacyjna osób ze spektrum autyzmu z uwzględnieniem teorii umysłu i intencjonalności wypowiedzi
- Justyna Antczak-Kujawin – Kompetencja językowa i komunikacyjna dziecka autystycznego – studium przypadku
Część 3. Zaburzenia komunikacji o podłożu biologicznym
- Ewa Jeżewska-Krasnodębska – Wpływ wad zgryzu na zaburzenia artykulacji
- Natalia Siudzińska – Zaburzenia rezonansu nosowego u dzieci z rozszczepem podniebienia miękkiego
- Agnieszka Rosińska-Mamej – Zaburzenia przetwarzania sensorycznego na przykładzie sześcioletniego chłopca
- Kamila Potocka-Pirosz – Rozpad podsystemów języka w różnych rodzajach afazji
Część 4. W trosce o jakość komunikacji pomiędzy terapeutą a pacjentem
- Marta Bolińska – Ołówek jedenastolatki, czyli gra w kody (rozważania o bazgrocie, rysunku i fabule – wokół szkicownika dziecka w powieści Rafała Kosika Amelia i Kuba. Godzina duchów)
- Magdalena Pietnoczko, Aleksandra Sitkowska – Specyfika kontaktu między pacjentem a terapeutą
- Paulina Szach – Nieświadome “ja” terapeuty a problemy komunikacji
- Maja Czerniec – Choroba, śmierć, żałoba. O trudnych chwilach w życiu pacjenta śmiertelnie chorego i jego rodziny
- Abstracts
###